Natascha: de kleine onderneemster
Midden in de Generaal Cronjéstraat in Haarlem vind je op nummer 96 één van de juwelen op het gebied van detailhandel in Haarlem:
‘What's in a Bag’ met als slogan “de inhoud van je tas met een dubbele bodem en veel emotionele bagage.” Natascha is
een echte ‘Mug’ en ruilde, na jaren in loondienst te hebben gewerkt, haar vaste baan in voor het zelfstandig ondernemerschap.
Een kleine twee jaar geleden startte ze naast haar webwinkel, www.whatsinabag.nl, een fysieke winkel vol beleving.
Natascha, wat is je passie?
Deze winkel en alles wat er bij komt kijken. Ik heb natuurlijk ook een webshop en de hele onderneming neemt je 24 uur per
dag en 7 dagen in de week in beslag. Het is heel anders dan werken in loondienst bij een groot bedrijf. Ik ben echt zelf
verantwoordelijk en ik kan mijn creativiteit kwijt. Bij elk seizoen kan ik een nieuw thema bedenken en helemaal los gaan.
Bovendien kan ik dingen doen en producten verkopen waar ik zelf helemaal achter sta. De items die ik verkoop, zijn vaak gerecycled
en duurzaam, alleen beschikbaar in kleine oplages en eerlijk geproduceerd. Ze moeten iets toevoegen; dat is voor mij
belangrijk. Ik prijs mijn goederen ook niet af, omdat ik dat oneerlijk vind naar eerdere klanten en het afbreuk vind
doen aan het product.
Daarnaast heb ik hier veel persoonlijk contact met klanten. Dat vind ik fijn en de klant vaak ook. Iedereen is al zo gehaast.
Ik probeer echt naar hun wensen te luisteren door het gesprek aan te gaan. Ja, een kleine winkel past een stuk beter
bij mij dan werken in én voor een groot bedrijf. Ik ben best eigenwijs, soms iets té, en hier kom ik beter tot mijn recht.
Wat is je gevoel bij Haarlem?
Ik woon al mijn hele leven in Haarlem en al ruim 15 jaar in Haarlem-Noord. Ik zie dat er steeds meer - Amsterdamse - gezinnen
komen wonen. Dat is een positieve ontwikkeling en het biedt kansen. Daarnaast heb je hier ook mensen met een niet-Nederlandse
achtergrond. Dat maakt het weer divers.
Er zijn veel mogelijkheden in de Cronjéstraat, maar dan moeten we wel samenwerken. Alle ondernemingen hebben elkaar nodig,
groot en klein. Te vaak praten we te lang over dezelfde dingen zonder dat er echt resultaat wordt geboekt. We zouden
bijvoorbeeld eindelijk eens moeten besluiten of we de straat nu autovrij maken of niet, in plaats van de halfbakken oplossing
die er nu is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat het goed is als we het parkeren in de garage stimuleren en hier een echt
winkelgebied van maken. Winkelen moet een beleving worden. Ook zouden we naar de overkappingen moeten kijken. Voegt dit
echt wat toe of is het maar schijn? En het mag van mij ook wel wat groener.
De gemeente is overigens ook een belangrijke speler met haar plannen en besluiten, al realiseert men zich dat vaak niet.
Hoe kijk je naar de toekomst?
Met de webwinkel kan ik traffic genereren door geld te besteden aan advertenties bij Google of mij te laten 'doorlinken'
door bijvoorbeeld bol.com. Maar dan krijgt zo'n grote onderneming een enorme hap van de omzet. Dat weiger ik gewoon.
In een winkelstraat doe je het voor de mensen die langslopen en je weten te vinden. Maar dat heeft ook te maken met de
winkels om je heen, de bereikbaarheid en de uitstraling van en het onderhoud aan de straat. En daar moeten we met z’n
allen aan werken!
Een ding wordt wel eens onderschat: vaak zijn het de kleine, creatieve ondernemingen die een aangever zijn en voor vernieuwing
zorgen bij de “grote jongens”. Net zoals wij hen nodig hebben om mensen te trekken, hebben zij ons nodig om scherp te
blijven. Als de kleintjes eraan gaan, heb je eenheidsworst in het winkelbeeld in iedere stad. Dat wil toch niemand en
zeker Haarlem niet, dat al jaren bekend staat als een van de beste winkelsteden van Nederland. Maar niet alleen in het
centrum!
Voorlopig blijf ik daarom op deze locatie. Ik ben nog lang niet klaar met mensen te inspireren. Misschien maak ik de ruimte
nog iets kleiner en intiemer, en heel misschien kies ik toch voor een andere locatie. Wat ik wel merk is dat ik veel
geluk en energie haal uit het creatief bezig zijn en het bedenken van concepten. Daar wil ik misschien nog meer mee gaan
doen. Ik heb heel veel ideeën, ben altijd bezig. “Juffrouw Mier”, zegt mijn man wel eens.
Natascha: de kleine onderneemster
Midden in de Generaal Cronjéstraat in Haarlem vind je op nummer 96 één van de juwelen op het gebied van detailhandel in Haarlem:
‘What's in a Bag’ met als slogan “de inhoud van je tas met een dubbele bodem en veel emotionele bagage.” Natascha is
een echte ‘Mug’ en ruilde, na jaren in loondienst te hebben gewerkt, haar vaste baan in voor het zelfstandig ondernemerschap.
Een kleine twee jaar geleden startte ze naast haar webwinkel, www.whatsinabag.nl, een fysieke winkel vol beleving.
Natascha, wat is je passie?
Deze winkel en alles wat er bij komt kijken. Ik heb natuurlijk ook een webshop en de hele onderneming neemt je 24 uur per
dag en 7 dagen in de week in beslag. Het is heel anders dan werken in loondienst bij een groot bedrijf. Ik ben echt zelf
verantwoordelijk en ik kan mijn creativiteit kwijt. Bij elk seizoen kan ik een nieuw thema bedenken en helemaal los gaan.
Bovendien kan ik dingen doen en producten verkopen waar ik zelf helemaal achter sta. De items die ik verkoop, zijn vaak gerecycled
en duurzaam, alleen beschikbaar in kleine oplages en eerlijk geproduceerd. Ze moeten iets toevoegen; dat is voor mij
belangrijk. Ik prijs mijn goederen ook niet af, omdat ik dat oneerlijk vind naar eerdere klanten en het afbreuk vind
doen aan het product.
Daarnaast heb ik hier veel persoonlijk contact met klanten. Dat vind ik fijn en de klant vaak ook. Iedereen is al zo gehaast.
Ik probeer echt naar hun wensen te luisteren door het gesprek aan te gaan. Ja, een kleine winkel past een stuk beter
bij mij dan werken in én voor een groot bedrijf. Ik ben best eigenwijs, soms iets té, en hier kom ik beter tot mijn recht.
Wat is je gevoel bij Haarlem?
Ik woon al mijn hele leven in Haarlem en al ruim 15 jaar in Haarlem-Noord. Ik zie dat er steeds meer - Amsterdamse - gezinnen
komen wonen. Dat is een positieve ontwikkeling en het biedt kansen. Daarnaast heb je hier ook mensen met een niet-Nederlandse
achtergrond. Dat maakt het weer divers.
Er zijn veel mogelijkheden in de Cronjéstraat, maar dan moeten we wel samenwerken. Alle ondernemingen hebben elkaar nodig,
groot en klein. Te vaak praten we te lang over dezelfde dingen zonder dat er echt resultaat wordt geboekt. We zouden
bijvoorbeeld eindelijk eens moeten besluiten of we de straat nu autovrij maken of niet, in plaats van de halfbakken oplossing
die er nu is. Ik denk zelf bijvoorbeeld dat het goed is als we het parkeren in de garage stimuleren en hier een echt
winkelgebied van maken. Winkelen moet een beleving worden. Ook zouden we naar de overkappingen moeten kijken. Voegt dit
echt wat toe of is het maar schijn? En het mag van mij ook wel wat groener.
De gemeente is overigens ook een belangrijke speler met haar plannen en besluiten, al realiseert men zich dat vaak niet.
Hoe kijk je naar de toekomst?
Met de webwinkel kan ik traffic genereren door geld te besteden aan advertenties bij Google of mij te laten 'doorlinken'
door bijvoorbeeld bol.com. Maar dan krijgt zo'n grote onderneming een enorme hap van de omzet. Dat weiger ik gewoon.
In een winkelstraat doe je het voor de mensen die langslopen en je weten te vinden. Maar dat heeft ook te maken met de
winkels om je heen, de bereikbaarheid en de uitstraling van en het onderhoud aan de straat. En daar moeten we met z’n
allen aan werken!
Een ding wordt wel eens onderschat: vaak zijn het de kleine, creatieve ondernemingen die een aangever zijn en voor vernieuwing
zorgen bij de “grote jongens”. Net zoals wij hen nodig hebben om mensen te trekken, hebben zij ons nodig om scherp te
blijven. Als de kleintjes eraan gaan, heb je eenheidsworst in het winkelbeeld in iedere stad. Dat wil toch niemand en
zeker Haarlem niet, dat al jaren bekend staat als een van de beste winkelsteden van Nederland. Maar niet alleen in het
centrum!
Voorlopig blijf ik daarom op deze locatie. Ik ben nog lang niet klaar met mensen te inspireren. Misschien maak ik de ruimte
nog iets kleiner en intiemer, en heel misschien kies ik toch voor een andere locatie. Wat ik wel merk is dat ik veel
geluk en energie haal uit het creatief bezig zijn en het bedenken van concepten. Daar wil ik misschien nog meer mee gaan
doen. Ik heb heel veel ideeën, ben altijd bezig. “Juffrouw Mier”, zegt mijn man wel eens.